-=Minden ami Skoda=-

 
Veterán
Veterán : Skoda 1000MB

Skoda 1000MB

Kezdjük azzal, hogy a motor teljesítménye ugyanazon hengerűrtartalom mellett néhány lóerővel emelkedett. A korábbi 42 SAE lóerőből 48-52 SAE lóerő lett. Ezzel együtt változott a motor néhány jellemző adata is.


 

Mint az adatokból is látszik, a szívószelep nyitvatartási idejét meghosszabbították, míg a kipufogó-szelepek mindkét típusnál egyforma ideig vannak nyitva. A két vezérműtengelyt könnyű megkülönböztetni egymástól. Az 1964-es típus tengelyén a szívó- és kipufogóbütyök profilja teljesen egyforma, míg 1966-tól a szívóbütyök szemmel is jól láthatóan legömbölyítettebb, mint a kipufogó-bütykök. A vezérlést 0,45 mm szelephézag-állásnál kell ellenőrizni. Természetesen az ellenőrzés után hideg motornál a szívószelepen a hézagot 0,15 mm-re, míg a kipufogó-szelepeknél 0,2 mm-re kell beállítani.

 

A vezérműtengely változtatásával egyidejűleg megerősített, kettős szeleprugókat építettek be az 1966-os típusú motorokba. A szeleprugók felfekvése miatt a hengerfej kiképzését is módosították. (Az új hengerfej a szelepvezetőkkel egybeöntött.) A szelepvezetők és a szelepülések egyszerre kerülnek megmunkálásra, s ezáltal olyan pontos a központosításuk, hogy az új hengerfejeknél a szelepek csiszolására nincs is szükség. (A motorokat újabban Renault-szelepekkel hozzák forgalomba.) A Jikov BST-13 jelzésű porlasztó helyett az 1966-os típusnál a BST-18-ast alkalmazzák. A szívócső-csatlakozás átmérője 32mm, a levegőtoroké 23mm mindkét típusnál. A BST-18 főfúvókája 125-ös, és a gyorsító fúvóka 10 löketnél 1 cm3-rel több benzint adagol. Közben megjelent a kétporlasztós, MBX jelű Skoda motor is, amelynek érdekessége, hogy az első és hátsó porlasztó különbözik egymástól. Az MBX első porlasztóján nincs indítófúvóka-rendszer és az indításhoz szükséges többlet-üzemanyagot csak a hátsó porlasztó adja, automata szívó-berendezésen keresztül. A motor teljesítményének megnövelése miatt az egyes alkatrészek mérete szilárdsági és biztonsági okokból is változott. A dugattyúk alsó palást-kiképzése erősebb lett, s ezáltal azok súlya is nagyobb. Megváltozott a dugattyúgyűrűk anyaga is. A felső kompresszió gyűrű krómozott, míg az olajlehúzó gyűrű profilja változott. Ezzel az egyes korábbi motorok túlzott olajfogyasztását teljesen megszüntették. A dugattyúcsapszeg 13X18 helyett 12X18 méretű lett, azaz a falvastagságát szilárdsági okokból egy milliméterrel erősítették. Ezzel természetesen a csapszeg súlya is emelkedett. A súlyváltozások miatt egy-egy motoron belül csak egyforma dugattyúkat és csapszegeket szabad felhasználni, mert máskülönben a motor kiegyensúlyozása nem lesz jó.A hengerblokkban a középső főcsapágy olajbelépő furatát 4 mm-ről 5,5 mm-re bővítették, a tőcsavaros megoldásról áttértek a hengerfej fejes csavarokkal való leszorítására. (Az olajszivattyú-fogaskerekek magasságát 2 mm-rel növelték, ezzel a szállított olajmennyiség és az olajnyomás is előnyösen megváltozott.) A hajtókar oldalában levő "spricc" furatot a korábbi 1,5 mm-ről 0,8-1,2 mm-re csökkentették. Ezen a furaton keresztül kap olajat a hengerhüvely és a dugattyú terheltebb oldala. (A motorok javításánál ajánlatos a régebbi hajtókarok furatait is csökkenteni, a középső főcsapágy furatát 5,5 mm-re bővíteni és az olajszűrőből a főcsapágyhoz vezető 6 mm-es furatot 7 mm-re felfúrni.) A hengerfejtömítés anyaga és a vízáteresztő nyílások elhelyezése is megváltozott. A régebben szinte típushibának számító hengerfejtömítés-átégés ma már csak igen ritkán fordulhat elő. Ezt egyrészt az új tömítéssel, másrészt a hengerhüvelyek nagyobb méretű húzásával érték el. A hengerhüvelyek húzási illesztését a korábbi 0,08-0,12 mm-ről 0,15-0,20 mm-re növelték.A termosztát szelepén levő furatot 1,5 mm-re módosították. A motor hűtését még a turbina-szíjtárcsa átmérőjének 17 mm-rel való megnövelésével is változtatták, majd újból visszatértek a kisebb tárcsára. Ma már mindkét megoldás fut. A kis szíjtárcsákhoz 13X1000, a nagy szíjtárcsához 13X1030 méretű ékszíj való. Az elosztófej-tengely zörgését egy speciális rugó beiktatásával megszüntették. Azoknál a motoroknál, ahol ez a rugós zajcsökkentő van beépítve, a hengerfej fagydugóját sárga színűre festették. (A gyújtáselosztó tartóját csak a vezérmű-fedéllel együtt szabad leszerelni, nehogy a rugó esetleg kiessék és a vezérmű lánc közé kerülhessen.)Az 1964-es típus legnagyobb hibája a motor hátsó főcsapágyánál az olajfolyás volt. Ennek megszüntetésére, illetve csökkentése végett a főcsapágy mögött levő labirint-zárófedél illesztését 0,3 mm-ről 0,05-0,15 mm-re csökkentették. A furat kimunkálása a főcsapággyal egy időben kerül megmunkálásra, ezzel is biztosítva a jó tömítést. A tengelykapcsoló-nyomótárcsa vastagságát 10 mm-ről 12 mm-re szélesítették. Ezzel a tárcsa időtartama lényegesen meg növekedett. Megváltozott a lendkerék felfekvő felületének kiképzése és a fogas koszorú is. Ezenfelül magán a motoron még sok változást hajtottak végre, de csak a lényegesebbek említésére szorítkoztam. A többi fődarabokon végrehajtott változtatásokat és az első futómű zörgésének megszüntetésére vonatkozó átalakítást lapunk legközelebbi számában ismertetjük.

 

 
Legújabb Skoda modellek

Skoda VisionD 2011

Skoda Octavia III. 2010

Skoda Fabia III. 2010

Skoda Yeti 2009

Skoda SuperB II. 2008

Skoda Roomster 2008

 

 
Video

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

 

ˆ2011 SkodaInfo Kft.              Elérhetőségek: skodainfo.vrabel@gmail.com

 

ˆ


A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!