Skoda Octavia III.
Nagy elégtétel sokunknak, hogy megéljük az ezerhatos, szívó benzines eltűnését. Egyetlen előnyét tudtuk felfedezni ennek a motornak: a hosszú élettartamot. Ennek valamikor 2034-ben biztosan örül majd valaki, de egészen addig egy tohonya, pörgés ellen beoltott és örökké éhes motort kell elviselni. Az őskövület mostantól csak használt autókban és az örök vadászmezőkön kísért, mert a Volkswagen-konszern lecserélte egy szintén kétszelepes, de turbós és közvetlen befecskendezéses 1,2 TSI-re. Alleluja!
A kérdések alapján sokan tartanak a kicsi, de nagy teljesítményű motor élettartamától, de a feltöltés miatt magasabb hőterhelésű turbós gépek közel nem ugyanolyan anyagokból készülnek, mint a gyengébb szívómotorok.
Pár év múlva meglátjuk, mindenesetre ebbe az irányba megy a fejlett világ. A feltöltéssel kombinált hengerűrtartalom-csökkentés (downsizing) melletti érveket itt megtalálják. A lényeg: a kisebb motor takarékosabb, de a turbó, a kompresszor (ld. Mercedes-Benz ) illetve a turbó és a kompresszor révén jóval nagyobb szívómotorok erejét nyújtja.
Indítózás után az 1,2 TSI-t észre sem venni. Nem azért, mert máris lefulladt, amire hajlamos, hanem olyan egyenletesen és nesztelenül surrog, akár egy soros hathengeres. Na jó, majdnem. Érezni a motoron, hogy egy Golfban fickósabb, de az Octaviában sem keltett csalódást. Eleinte figyelni kell rá, hogy lámpától eljőve le ne álljon, bár egyszerűbb bővebb gázt adni. Az 1550-től 4100-ig állandó 175 Nm nem olyan rég kétliteres szívómotoroktól is jó nyomatéknak számított. Erre támaszkodva, 3000 feletti fordulaton elég rövid időre kinézni a sorból egy előzéshez. A családi autó sosem erős, de kellően eleven. Kár, hogy a tesztautó motorja 1200 körül időnként rángatott, de más nem zavart benne. Nagy öröm, hogy ez modern motor az Octaviához is kapható, amely nagy kufferjával hibátlan családi autó. Nincs mibe beleakaszkodni: puhán jár a váltó, finom a kormányzás, a lágyan futó autó mintha bölcsőként ölelné körül utasait. Vezetőként értékeltük a méretes külső tükröket, utasként a nagy lábteret hátul, a csendet és a kulturált anyagokat pedig mindenütt és mindenkor. Két hete a 85 lóerős Fabia 1,2 TSI városban 8,2 litert fogyasztott, aminél a vele egyszerre használt Octavia 1,2 TSI már akkor jobbat ígért a fedélzeti számítógép szerint. A 105 lóerős és hatfokozatú váltós Octavia tényleg nem fogyasztott többet: némi országúti kitérővel 7,8 literre adódott a mért fogyasztása.
új motor tehát akkor is takarékos, ha nem spórolunk különösebben. Aki ráér, városon kívül hat liter alá is leviheti a fogyasztást, és közben a család végig egy hátul is kényelmes, orbitális csomagterű és a dízelek rázkódásától, környezetszennyezésétől mentes autóban ül. A felszereltségi csomag a következő extrákkal javítja az életminőséget: ESP, klímaberendezés, hat légzsák, MP3-as CD-s rádió, elöl ülésfűtés, hátsó parkolóradar, 16-os könnyűfém keréktárcsa, állítható gerinctámaszos első ülés, bőrborítású kormány, váltógomb és kézifékkar. Ergo minden benne van, ami egy jól használható családi autóhoz kell.
A cikkben szereplő Octaviát is árulja a Weltauto. Mivel a hirdetés szerint csak 8396 forintot engednek az újkori árból, érdemes az összeget telefonon aktualizálni, hátha a kilométerekkel együtt a kedvezmény is szaporodott.
4,4 millió forintért az Octavia Clever 1,2 TSI nagyjából az optimumot képviseli ár/érték arányban. Több teret, finomabb kényelmet, fejlettebb biztonságot, jobb gyorsulást csak aránytalan felárért adnak, a hasonló teljesítményű kisautók pedig nem annyival olcsóbbak, hogy lenyeljük a feleakkora csomagteret, a rázósabb futóművet, a hangosabb motort. Más kérdés, akar-e valaki tucatnyi postás, hiltis, inviteles Octavia közé leparkolni egy bevásárlóközpontban, egy tipikus flottautóval. Megvenni egy autót, amiről ordít, hogy céges, de mégis a saját pénzünk áll benne? Nálam ezért győzne az Octaviával szemben a kicsit drágább és gyengébben felszerelt, de érdekesebb Yeti.
|