Veterán : Skoda újdonságok 1935 -ből |
Skoda újdonságok 1935 -ből
A történet 1894-ben kezdődött. A 26 éves Vaclav Laurin vásárolt egy kerékpárt, ami hamarosan el is romlott, ezért javíttatásra a német gyár cseh részlegéhez küldte egy kísérőlevéllel.
A cseh nyelven írt levélre hamarosan választ is kapott: Írjon normális nyelven. Laurin erre felhúzta magát, és elhatározta, hogy kerékpárgyárat alapít. Ez idő tájt ugyanez a gondolat foglalkoztatta a 29 éves Vaclav Klement mérnököt is, aki máris tartott a konkurenciától. Szerencsére összetalálkoztak, és így közösen folytatták tovább. 1899-ben készült el az első motorkerékpárjuk, amit szintén egy, most Franciaországból vásárolt rossz konstrukciójú motor inspirált. Anno a kerékpárokba applikálták bele a kis egyhengeres motorokat. A Laurin és Klement megfordította ezt, és alapjaiból egy motorkerékpárt terveztek, ez lett a világ első valódi motorja. A motor jól sikerült, a versenypályákon is jelesre vizsgázott. 1903-ban és 1904-ben 64 versenyen vettek részt, ebből 56-ot meg is nyertek. Nemsokára megjelent a gyár V2-es motorja, ami hamarosan vízhűtést kapott! 1904-ben egy mai napig egyedi motorkerékpárral jelentek meg a bécsi motor show-n. Soros négyhengeres erőforrást építettek, ami tulajdonképpen hosszirányban, sorba beszerelt négy darab egyhengeres erőforrásból állt, amit fogaskerekek kötöttek össze. A motor az első négyhengeres motorkerékpár erőforrás lett, és ilyet (hosszában soros négyhengerest) azóta sem készített senki. A Laurin-Klement CCCC ( C, mint cilinder) 1904-1909 között készült, ha hinni lehet a forrásoknak összesen négy példányban. 570kcm-es motorja 5 lóerőt tudott, és ezzel a félelmetes 75km/órás sebességet tudta elérni. Igazi szörny!! A Laurin-Klement gyár a húszas évekre anyagilag megrendült, pedig 1905-től már autókat is gyártottak - sok-sok típust -, és teherautókat is. A hadiiparban is kivették a részüket. A háború miatt kimerültek a korábbi piacaik, és az 1918-ban kikiáltott Csehszlovák Köztársaságban bevezették a kamatadót. A megmentő, a Skoda Művek volt. Emil Skoda 1869-ben alapította meg gépgyárát, ami hatalmas iramban fejlődött a gépesítések miatt. Gőzmozdonyokat, fegyvereket gyártottak, többek közt. Volt autógyártás is, az akkor nagyon jól csengő Hispano-Suiza hathengeres luxuskocsiját készítették licensz alapján. 1925-ben a Skoda megvásárolta, a saját modelleket fejlesztő Laurin-Klementet.
A gyár történetéből egy másik modellt választottam ki, mint érdekességet. A harmincas években Barényi Béla magyar mérnök, Hans Ledwinkával (Tatra gyár mérnökével) és Ferdinand Porschéval párhuzamosan, de mindenkinél előbb megalkotta az áramvonalas farmotoros kocsit kb. 1931-ben. Az autót alapvetően egy másik kiváló magyar mérnök Járay Pál inspirálta. Járay elsősorban a repülőgép fejlesztésben foglalatoskodott, az aerodinamika nagymestere volt. Ő alkotta meg az első kis légellenállású autó formáját, persze csak a rajzasztalon. Az aerodinamikus autó, a nyilvánvaló előnyök miatt szinte az összes autógyárat fejlesztésre ösztönözte. Persze csak kevesek vágtak bele a tényleges sorozatgyártásba. Ilyen volt a VW Bogár, és az 1933-ban bemutatott Ledwinka-féle Tatra 77. Ezekben az autókban azért került hátra a motor, mert igy a kocsi elejét, és egész formáját a legáramvonalasabbra tudták szabni.
|