Skoda Fabia II.
A Fabia csalódást okozott, mert megszoktuk, hogy manapság minden újdonság öt csillagot kap. De a foci sem a papírforma-meccsektől izgalmas, meg a törésteszt sem.
Az Euro NCAP tesztek tényleg kezdenek elkényeztetni minket, de azért nem minden autó kap öt csillagot. Ezt igazolja a Fabia eredménye is. Tulajdonképpen nem csoda, hiszen az új verzió ugyanazt a platformot használja, mint a régi, 2000-ben tesztelt generáció. Akkor még nem minősítették a gyermek utasok védelmét, viszont a felnőttek védelmére négy, a gyalogosokéra pedig kettő csillagot kapott a Skoda. Ehhez képest annyival változott a helyzet, hogy a Fabia tágasabb lett, leginkább felfelé terjeszkedve, a biztonsági felszereltsége pedig sokat javult. Sőt, a teszten 1055 kilós autót vizsgáltak, (sajnos a publikált eredményből nem derült ki, milyen motor volt benne), míg 7 évvel korábban, 1,4 literes motorral 1077 kilót nyomott a kocsi, tehát nem is lett túlsúlyos.
Érdemes átnézni a biztonsági szerelvények listáját, mert meglepő dolgok derülnek ki. A Fabiában összesen hat légzsák volt, első-, oldal- és fejlégzsákok, tehát ezzel a tesztelt autó kicsit túllőtt a magyar alapfelszereltségen: jelenleg nálunk a fejet védő függönylégzsákért felárat kérnek, még a drága Elegance verziónál is. Igaz, nem sokat, 72 ezer forintot. Csakhogy a hét évvel ezelőtti teszten mindössze egyetlen légzsákkal zúzták a Fabiát, ha tehát az oszlopteszt és az övbecsatolás pontjait levonjuk, kiderül, hogy alapszinten mindössze két pontocskát fejlődött a felnőtt utasok védelme.A sérülési kockázatot jelző rajzemberkéken is látszik, hogy az Euro NCAP teszteken vizsgált versenyszámokban gyakorlatilag alig
változott a Fabia utasvédelme. A vezető bal lábszára például a régi Fabiában zöld volt, a jelenlegiben pedig besárgult. A vezetőnél a mellkas lassulása sem érdemelte meg a zöld színt, de ami még meglepőbb: az utas lábai a régi világban légzsák nélkül is minimális kockázatnak voltak kitéve, míg a maiban narancssárga-sárga színkombinációban pompáznak. Az utas mellkasának viszont valóban csökkent a terhelése – de csak az utaslégzsák nélküli verzióhoz képest. Az ütközésben egyébként az utascella stabil maradt, tehát minden szépen folyik le, a sérülési kockázatot javáért a műszerfal alsó részének kemény struktúrája felel.
|